Indflytning
Sådan gør du, når du overdrager din bolig til lejer.
Formålet med den gode indflytning
Formålet med en god overdragelse eller indflytning er, at:
- du og din lejer får dokumenteret boligens stand, så I kan bedømme, om den bliver afleveret i samme stand ved fraflytning
- din lejer får en god oplevelse med at flytte ind i din bolig
- du og din lejer aflæser forbrugsmålere, så I er enige om din lejers andel af forbruget
- din lejer forstår, hvordan han betjener og vedligeholder boligen
Disse dokumenter skal I bruge ved indflytning
Du og din lejer skal udfylde en række dokumenter i forbindelse med indflytningen:
- Indflytningsrapport samt billeder som visuel dokumentation
- Inventarliste, hvis der hører inventar med i lejemålet
- Opgørelse over forbrugsmålere
- Mangelliste
Det skal I gøre ved indflytning
Indflytningen kan inddeles i tre overordnede trin med hver deres underpunkter:
- Forbered indflytning
- opsig abonnementer
- meld flytning af adresse til folkeregisteret
- klargør ejendommen
- tag billeder af ejendommen
- aftal tid for indflytning
- Gennemfør indflytning – selve overdragelsen
- dokumenter boligens stand
- lav eventuel inventarliste
- aflæs forbrugsmålere
- udveksl personoplysninger
- underskriv rapporter
- Overdrag nøgler
- Lær din lejer boligens tekniske installationer
- Lær din lejer at vedligeholde ejendommen
- Følg op efter indflytningen
- Meddel aflæsninger af el, vand og varme
- Din lejer skal sende mangellisten inden for 14 dage
De enkelte trin er beskrevet nærmere nedenfor.
Forbered indflytning - ryd op og opsig dine abonnementer i tide
Opsig abonnementer
Meld flytning af adresse til folkeregisteret
Klargør hele ejendommen
Tag billeder af ejendommen
Aftal tid for indflytning
Gennemfør indflytning - dokumentér for at sikre dig
Dagen er kommet, hvor din lejer skal flytte ind (og din lejekontrakt er naturligvis på plads). Du og din lejer mødes på ejendommen. Med dig har du:
- Kamera til visuel dokumentation af ejendommens stand
- Indflytningsrapport klar til at blive udfyldt
- Opgørelse over forbrugsmålere
- Eventuelle special-rengøringsmidler eller andet til lejeren
Dokumentér boligens stand
Lav eventuel inventarliste
Aflæs forbrugsmålere
Udveksl personoplysninger
Underskriv rapporter
Overdrag nøgler
Lær din lejer boligens tekniske installationer
Lær din lejer at vedligeholde ejendommen
Følg op efter indflytningen
Giv besked om aflæsninger af el, vand og varme
Din lejer skal sende mangellisten inden for 14 dage
Fra den officielle dato for indflytning, som står på indflytningsrapporten, har lejer 14 dage til at udfylde og sende en mangelliste. Mangellisten er en liste af mangler og fejl på boligen, som ikke er kommet med i indflytningsrapporten. Det er helt naturligt, hvis du og lejer ikke har opdaget alle fejl ved indflytning. Som regel vil de dukke op, når lejeren tager boligen i brug. Tag det ikke som en negativ tilkendegivelse. Det er naturligvis lejers ret. Faktisk kan du se det som et tegn på, at lejer har forstået, at han hæfter for fejl og mangler, når han flytter. Og igen, jo mere der er skrevet ned, jo nemmere bliver det ved fraflytning. Igen er billeder gode som visuel dokumentation. Vi er i det 21. århundrede, så lejer sender selvfølgelig mangellisten pr email.